вторник, 11 октомври 2011 г.

Правата на таткото (домашна по Околен свят)

На това в шаха му казват "мат с пешка"- не знаех какво да напишем в графите "Права на татко", "Права на мама", които трябваше да бъдат попълнени за домашна в учебната тетрадка по Околен свят. Позачесах се, където не ме сърбеше и се опитах за кой ли път да потърся някъде в "сървъра" на главния си мозък файл с данни за моите права като баща. Ама не и не- нямаше такъв "файл". Ако главният ми мозък наистина беше компютър, сигурно щеше да ми отговори по обичайния начин: "Уиндоус кен нот оупън дис пейдж". Вместо информация за права, ми излизаше информация за задължения. Хиляда и едно задължения излизаха, но нито едно право. В израз на безсилие се троснах на Сашко, който си бъркаше отегчено в носа: "Кажи бе, кажи какви права имам- това е твоя домашна, не моя!" Сашко си извади пръста от носа и ядосан, че съм прекъснал приятното му и вкусно занимание, извика: "Откъде да знам бе, тате!" Да бе, верно- то аз не знам, та той! "Аз даже не знам какво означава тая дума- право!", добави Сашко и зачака да му я обясня. Нов мат! Как да обясня на дете във втори клас какво означава думата право. Почесах се на същото място, където продължаваше да не ме сърби. Сашко усети, че изпадам в неловка ситуация и се опита да ми помогне по своя си детски начин: "Право е сигурно нещо да правиш, а?!" "Аха!", отговорих, без да съм сигурен какво означава това мое "аха"- да или не. Сашко усети, че не съм сигурен в отговора си и тихо, почти подмолно ми подсказа: "Да вземеме да питаме мама, а!?" Речено- сторено. Ама май и мама не знаеше, защото веднага започна да ми изброява всичките хиляда и едно задължения- да ходя на работа, да помагам в домакинската работа..."Ей, ама това не са ми права, а задължения!" "Ти като задължения ли ги разбираш!?", настръхна тя. Егати, сега пък оставаше и да се скараме заради една домашна по Околен свят! Затова се оттеглих без бой. Сашко ме гледаше отчаян: "Тате, сети се де, какви са ти правата!?" И в този сюблимен момент, напоен с хамлетовски драматизъм, аз промълвих своето прозрение: "Имам право да съм глава на семейството!" Сашко ме погледна недоверчиво: "Глава!?!?" Главата не му разбираше от такива метафори, затова му обясних, че това означава все едно директор на училище. Така де, той знаеше, че в училище директорът е шеф на всички. Обаче, ходи му обяснявай, хвана се буквално: "Ама ти не си директор, работиш друго!" Ох, майко, главата ще ме заболи! Започнах да му обяснявам, че това е метафора, пък той не знае какво е метафора, а аз не зная как да му кажа какво точно е метафора- оплетох се като петел в кълчища. Накрая тропнах на масата и ревнах: "Пиши, каквото ти кажа, че накрая не глава, а шамар на семейството ще стана!" И така се разбрахме с правата. Напълно без право да пита и да получава обяснения, Сашко написа, каквото му продиктувах. Важното беше, че щеше да отиде с домашна по Околен свят. А дали разбра какво означава "право"- това аз не го разбрах, та той! Разбрахме само, че от тези права на всички ни докривя!

7 коментара:

  1. Познато домашно- позната история :)

    ОтговорИзтриване
  2. Моя малък син е на годините на Сашко (големия е на 18...) и тъкмо вчера писахме въпросното домашно за правата и задълженията. Задълженията на мама и татко не бяха проблем за измисляне от детето, но правата...
    Коко каза: "Мама има право да-а-а...(:?) мие чиниите!"

    ОтговорИзтриване
  3. Определено водихме почти същия разговор и за "главата" на семейството, обясних му аз за баща му. И Коко ме погледна и каза:
    - Като тати е главата, ти какво си? Дроб, бъбречета?

    ОтговорИзтриване
  4. И ние със свекърва ми цял ден се чудим какви са ни правата.Навярно обаче самата учителка няма да знае...

    ОтговорИзтриване
  5. днеска ще го пишеме ;)
    мисля че правата на татко и мама са гарантирани от конституцията ;)
    и общи глупости от сорта че татко има право да пие 3 дена с приятели пък мама ще си измисли :-P

    ОтговорИзтриване
  6. Здравейте! Пише ви една от многото учителки, които са дали това домашно. Сигурно ще се изненадате от това, но съжалявам, че не открих тази страница преди време. Но искам да споделя с вас моите преживявания. Когато дадох това домашно ми беше притеснено. Първо, че материята за децата е неразбираема-права и задължения и трудно се обяснява, а и те не правят разлика много между това. И второ-рядко давам домашни, в които родителят да участва. Старая се да ги науча да се "блъскат"сами. Но повярвайте ми - обадиха ми се няколко майки и споделиха, че са имали същия проблем, дори в едното семейство се е стигнало до сериозен спор. Но имаше и сполучливи попадения. Например правата на тати-Да излиза с приятели, да си чете вестника, да си има личен живот и лично пространство вкъщи. А на мама- да ходи на козметик и на фитнес, да ходи на кафе с приятелки...Когато попитах децата - А твоите права вкъщи какви са - масово ми отговориха - да играя, да излизам с приятели, да имам свободно време. Това веднага ме навежда на мисълта, че нашите деца са твърде натоварени, нямат свободно време да играят и да се забавляват. Мисля, че не трябва да се настройваме един срещу друг в семейството, а да погледнем и от другата страна - Какво ми липсва на мен в дома, за да ми е хубаво и когато се прибера вкъщи да казвам-"Най-ми е хубаво тука!..." Повярвайте ми-чувам го от съпругът ми, от децата ми, които учат в друг град. Пожелавам ви да се усмихвате повече, да гледате на нещата с лека шега и да не си ги слагате проблемите. Прегръщайте повече децата си, защото е голяма болка дете да ти каже - "Госпожо, искам ти да си ми майка!"...

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте, госпожо! Благодаря ви, че споделихте своя интересен учителски опит и позиция по темата. Добре сте дошла на тази страница!

    ОтговорИзтриване